Index librorum prohibitorum

subota, 02.08.2008.

Ante Tomić - zapostavljeni klasik

Boravak u prirodi zna prouzročiti nevjerojatne misli, naročito ako nemate guz-papira. Taman sam zgotovio obrok (gulaš od mladog jelena s borovnicama) kad su mi crijeva poslala signal (zapravo neurotransmitori su poslali signal, samo što se to tako kaže u narodu).
Kud ću, gdje ću, dohvatim ruksak i u šipražje. Boju, zvukove i mirise ne bi bilo pristojno spominjati pa ću preskočiti taj dio, kao što je proljev duginih boja preskakao krhotine kamena iz mezozoika.
Istresao sam, dakle, sadržaj ruksaka na tlo – džepni nožić, blok papira, ugljen za risanje (komada sedam), grickalicu, preklopni kazališni dvogled, šibice i još neke mrvice prošlosti koje ne pribrajam u aktivu ruksaka, a tariguza nigdje!
To wipe or not to wipe, that is the question, mislio sam držeći blok papira u ruci.
Dan je dug, toliko toga treba narisati – koru hrasta, žubor šumskog potoka, glistu na listu i još ponešto. Nije šuma samo rijetko sranje kroz gusto granje. Šuma je također jarebica, gnijezdo i list (dodaj mi kist jer ja sam pejzažist).
Ipak, prevagnulo je umjetničko nagnuće, taj naturalni sklad skriven u mog srca hlad i izbor je pao na novine. Naslovnica nipošto nije dobra za brisanje stražnjice. Zamislite da se obrišete naslovnicom i na guzovima vam ostane lik Radovana Kar-adžića ili nedajbože Milenka Jergovića i Ive Sanadera. Zapravo, ovaj potonji prizor i ne bi bio toliko nepriličan jer se na toj slici, kako reče Ćiro, Jergović već ionako bestidno uvlači premijeru u šupak. To bi bilo nešto kao stavi pravu stvar na pravo mjesto.
I dok sam tako kontemplirao okretajući stranice tabloida, koji ima puno sličica u boji, osjetih kako netko škilji u mene, onako vlaški nevino, da me sve nešto steglo oko srca.
Bio je to blagi pogled našeg književnika i novinara Ante Tomića. I tad mi je sinula tema današnje poslanice - zašto je taj čovjek iz naroda tako odnarođen? Oh, zašto je tomu tako, ti vlaški bardu iz morlačke pripizdine?!, vapio sam tarući se hrapavim komentarom tjedna koji mi je nadraživao hemove poput čička.
Ovom prigodom izražavam svoje nezadovoljstvo tretmanom Ante Tomića u javnom životu. Želim znati zašto on još uvijek nije proglašen klasikom?
I sad bi se netko mogao zapitati zašto to govorim. Ta zato što je, prema kazivanju književnika Željka Špoljara, Ante Tomić ponosni vlasnik krasno izvajanog grčkog nosa! I zar takvi ljudi ne zaslužuju status klasika? Pitanje je, dakako, retoričko.
Odlučio sam napraviti usporedni test pa sam iz novina istrgnuo sliku Milenka Jergovića i Ante Tomića. Rezultat je bio nevjerojatan!
Naime lažni klasik Milenko Jergović je imao za dvije stope kraći nos, nos kakav obično imaju mladunci bjeloglavog SUP-a, dok je prekrasni stalaktit Ante Tomića prkosio makarskom burinu na terasi, „Kod Kačića“.
Milenkov nosuljak, pak, prikladan je za svaki pak i zato sam ga za spomenuto istraživanje nazvao uguznik. Pazite što jedete, o čemu mislite kad vršite nuždu, jer to je nos koji se bez problema zavlači u svačiju rupu. Milenkov uguznik rovari noću i danju, spreman je zaroniti u prljave gaćice kakve starlete, njuškati po privatnoj svojini, čak je u stanju rješavati složene biokemijske formule, prebrajati krvna zrnca, a kažu mi ptičice da noću u pljesnivosti svoga podruma obavlja i DNK testove o podrijetlu Hrvata.
Tomićev ponos nije takav. U njemu ćutim antičku mudrost i suzdržanost srednjeg puta, koja se kroz stoljeća turbulentne povijesti sjedinila s vlaškim prkosom.
Kao što je jednom zapisao književnik i novinar Željko Špoljar o Tomićevom jarbolu ljubavi: „Želim ga milovati. Želim ga vidjeti nagog, ali da ne skida onaj svoj šaramantni, prerijski šešir. Želim da mi svašta radi onim krasno izvajanim, grčkim nosom! Pederastija danas nije vijest, nešto što može diskreditirati“. I upravo zbog njegovog klasičnog nosa ovim putem apeliram da Anteta Tomića proglasite klasikom. Nek’ mu je lak hrvatski zrak!

14:09 / Komentari (46) / Isprintaj / #

<< Arhiva >>

< kolovoz, 2008 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31